Projekty pracowników Zakładu Etnologii i Antropologii Kulturowej UG
Nowa rodzina baskijska? Tradycja, polityka kulturowa i nowe formy życia rodzinnego
Okres realizacji: 2017 - 2020
Kierownik projektu: dr Katarzyna Mirgos
Projekt realizowany w ramach grantu Narodowego Centrum Nauki, nr projektu: 2016/21/B/HS3/00045.
Encyklopedia dzieciństwa
Okres realizacji: 2015-2016
Kierownik projektu: prof. Danuta Waloszek / Członek Rady Naukowej: dr Tarzycjusz Buliński
Encyklopedia dzieciństwa jest interdyscyplinarnym projektem, który ma na celu opracowanie kompendium wiedzy o dzieciństwie i uporządkowanie jej według różnych kryteriów, w tym głównie: antropologii, antropologii kulturowej, filozofii, biologii, psychologii, socjologii, pedagogiki, kultury, sztuki, polityki. Encyklopedia dzieciństwa będzie się składać z trzech tomów.
Projekt realizowany we współpracy z Uniwersytetem Pedagogicznym w Krakowie.
Niematerialne dziedzictwo kulturowe Pomorza Wschodniego. Katalog i monografia
Okres realizacji: 2013-2016
Kierownik grantu: dr hab. prof. UG Anna Kwaśniewska
Dziedzictwo kulturowe zarówno materialne jaki niematerialne nie jest ustalonym i zaakceptowanym zespołem artefaktów i symbolicznych znaczeń – przeciwnie na przestrzeni czasu ewoluuje, jest przedmiotem dyskursu, rekonstrukcji, a także kreacji.
Celem badań jest rejestracja, opis oraz refleksja teoretyczna nad procesem zmian, zapominania, ale też (re)konstruowania i odkrywania poszczególnych elementów dziedzictwa kulturowego mieszkańców wsi i małych miast. Są to pierwsze po 1945 r. całościowe, monograficzne badania niematerialnego dziedzictwa kulturowego Pomorza Wschodniego obejmujące zarówno ziemie „dawne” zamieszkałe przez rodzime grupy etniczno-kulturowe: Kaszubów, Kociewiaków, Borowiaków Tucholskich jak też ziemie „nowe” –Żuławy, ziemia słupska i lęborska zamieszkałe przez ludność przybyłą z różnych regionów, w tym przesiedlonych w ramach akcji „Wisła” w 1947 r. Ukraińców i Łemków.
Badania mają charakter zespołowy. Uczestniczą w nim etnologowie, antropologowie, kulturoznawcy z Uniwersytetu Gdańskiego, Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego, Muzeum Etnograficznego w Gdańsku, Muzeum Zachodnio-Kaszubskiego w Bytowie, Muzeum Pomorza Środkowego – Oddziały w Swołowie i Klukach. W badaniach uczestniczą również studenci etnologii, co stanowi dla nich możliwość nabycia umiejętności prowadzenia badań terenowych. Celem uzyskania reprezentatywnych danych badania prowadzone są z podziałem na powiaty i gminy. Wyniki badań zostaną opublikowane w formie katalogu i monografii zbiorowej, a także elektronicznej kartoteki.
Projekt realizowany w ramach grantu MNiSW (Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki).
Almanach antropologiczny, T. V: Szkoła/pismo
Okres realizacji: 2013-2015
Kierownicy projektu: dr Tarzycjusz Buliński, dr Marta Rakoczy (redakcja)
Communicare: almanach antropologiczny to cykl wydawniczy Instytutu Kultury Polskiej UW, w ramach którego podejmowane są rozpoznania żywotnych obszarów współczesnej kultury takich jak Internet, oralność/piśmienność czy też słowo/obraz.
Piąty tom przedstawia antropologiczne ujęcie związków szkoły i pisma. Praca zawiera przekłady zarówno klasycznych tekstów (S. Heath, M. Bloch), jak i najnowsze ujęcia tej problematyki (D. Olson, S. Macedo) oraz prace polskich badaczy podejmujących kwestię szkoły jako praktyki kulturowej, m .in. wśród uchodźców tybetańskich, Indian Keczua, w Meksyku, w Centrum Nauki Kopernik i polskich zakładach dla niewidomych. Pomimo tego, że przekrój tematyczny pracy jest szeroki, to realizowany jest konsekwentnie w jednej perspektywie określanej mianem antropologii szkoły. W projekcie biorą udział studenci etnologii gdańskiej.
Projekt realizowany w ramach współpracy badawczej z Instytutem Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego.